Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah
Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah adalah perpaduan dari dua buah tarikat besar, iaitu Tarikat Qadiriyah dan Tarikat Naqsyabandiyah. Pelopor tarikat baru ini adalah seorang Sufi Syeikh besar Masjid Al-Haram di Makkah al-Mukarramah bernama Syeikh Ahmad Khatib Ibn Abd. Ghaffar al-Sambasi al-Jawi (w.1878 M.). Beliau ad
Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah
Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah adalah perpaduan dari dua buah tarikat besar, iaitu Tarikat Qadiriyah dan Tarikat Naqsyabandiyah. Pelopor tarikat baru ini adalah seorang Sufi Syeikh besar Masjid Al-Haram di Makkah al-Mukarramah bernama Syeikh Ahmad Khatib Ibn Abd. Ghaffar al-Sambasi al-Jawi (w.1878 M.). Beliau adalah seorang ulama besar dari Indonesia yang tinggal sampai akhir hayatnya di Makkah. Syeikh Ahmad Khatib adalah mursyid Tarikat Qadiriyah, di samping juga mursyid dalam Tarikat Naqsabandiyah.
Silsilah Tarikat Qadiriyah yang merujuk pada Sayyidina Ali Radhiyallahu ‘Anhu dan Abdul Qadir Jaelani dan seterusnya adalah dari Nabi Muhammad shollallahu ‘alahi wa sallam, dari Malaikat Jibril 'alaihis salam hingga kepada Allah subhanahu wa ta’ala.
Silsilah Tarikat Naqsyabandiyah ini dinisbatkan kepada Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu dan Bahauddin Naqsyaband dan seterusnya dari Nabi Nabi Muhammad shollallahu ‘alahi wa sallam, dari Malaikat Jibril 'alaihis salam hingga kepada Allah subhanahu wa ta’ala.
Sebagai seorang mursyid yang kamil mukammil Syeikh Ahmad Khatib sebenarnya memiliki keutamaan untuk membuat ‘modifikasi’ tersendiri bagi tarikat yang dipimpinnya. Kerna dalam tradisi Tarikat Qadiriyah memang ada kebebasan untuk itu bagi yang telah mempunyai kedudukan ‘Mursyid.’ Kemudian menggabungkan inti ajaran kedua tarikat tersebut, iaitu Tarikat Qadiriyah dan Tarikat Naqsyabandiyah dan mengajarkannya kepada murid-muridnya, khususnya yang berasal dari Indonesia.
Penggabungan inti ajaran kedua tarikat tersebut kerna pertimbangan logik dan strategik, bahwa kedua tarikat tersebut memiliki inti ajaran yang saling melengkapi, terutama jenis zikir dan metodnya. Di samping keduanya memiliki kecenderungan yang sama, iaitu sama-sama menekankan pentingnya syariat dan menentang faham Wihdatul Wujud. Tarikat Qadiriyah mengajarkan Zikir Jahr Nafi Itsbat, sedangkan Tarikat Naqsyabandiyah mengajarkan Zikir Sirri Ism Dzat. Dengan penggabungan kedua jenis tersebut diharapkan para muridnya akan mencapai derajat kesufian yang lebih tinggi, dengan cara yang lebih mudah atau lebih efektif dan efisien.
Sebagai suatu mazhab dalam tasawuf, Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah memiliki ajaran yang diyakini kebenarannya, terutama dalam hal-hal kesufian. Beberapa ajaran yang merupakan pandangan para pengikut tarikat ini bertalian dengan masalah tarikat atau metod untuk mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wa ta’ala. Metod tersebut diyakini paling efektif dan efisien. Kerna ajaran dalam tarekat ini semuanya didasarkan pada Al-Quran, Al-Hadits, dan perkataan para 'ulama ‘Arifin dari kalangan Salafus Soleh.
Kemuliaan Manusia Pada Ma’rifatullah.
Guru kami meneruskan bicaranya pada lebaran Siyarus Salikin bertulisan jawi kecil.
“Dan dengan menjalani tarikat ahli sufi ini menyampaikan ia kepada Allah ta’ala yakni kepada ‘Ma’rifat’ akan Allah ta’ala dengan ma’rifat yang sebenar-benarnya dan dengan ma’rifat dan dengan ma’rifat akan Allah ta’ala yang sebenar itu hasillah kemuliaan manusia dan kelebihannya.”
Ilmu Tarikat merupakan suatu jalan yang khusus untuk menuju Ma’rifat dan Hakikat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ia termasuk dalam Ilmu Mukasyafah dan merupakan Ilmu Batin, Ilmu Kerohanian dan Ilmu Mengenal Diri. Ilmu Kerohanian ini adalah bersumber dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang diwahyukan kepada Jibril ‘Alaihissalam dan diwahyukan kepada sekalian Nabi dan Rasul khususnya Para Ulul ‘Azmi dan yang paling khusus dan sempurna adalah kepada Baginda Nabi Besar, Penghulu Sekelian Makhluk, Pemimpin dan Penutup Sekalian Nabi dan Rasul, Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Alihi Wa Ashabihi Wasallam.
Kemudian ilmu ini dikurniakan secara khusus oleh Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada dua orang Sahabatnya yang unggul iaitu Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dan Sayyidina ‘Ali Ibni Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma. Melalui mereka berdualah berkembangnya sekalian Silsilah Tariqat yang muktabar di atas muka bumi sehingga ke hari ini.
Hal ini telah disebutkan oleh guru kami, Abah Anom KH. A Shohibulwafa Tajul ‘Arifin (dalam silsilah urutan ke-37) dengan katanya.
“Asas tujuan Tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah seperti yang dibacakan dalam doa para Ikwan, ‘Ilahi Anta Maqshuudii Waridloka Mathluubi A’thini Mahabbataka wa Ma’rifataka. Ertinya : Ya Tuhanku! hanya Engkaulah yang ku maksud, dan keredhaan Mulah yang ku cari. Berilah aku kemampuan untuk bisa mencintaiMu dan ma’rifat kepadaMu. Antaranya, Kemahabbahan dan kema’rifatan terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala.”
“Rasa cinta dan ma’rifat terhadap Allah “Dzat Laisa Kamitslihi Syaiun” yang dalam mahabbah itu mengandung keteguhan jiwa dan kejujuran hati. Kalau telah tumbuh Mahabbah, timbullah berbagai macam hikmah di antaranya membiasakan diri dengan selurus-lurusnya dalam hak zahir dan batin, dapat pula mewujudkan “keadilan” yakni dapat menetapkan sesuatu dalam haknya dengan sebenar-benarnya. Pancaran dari mahabbah datang pula belas kasihan ke sesama makhluk diantaranya cinta pada nusa ke segala bangsa beserta agamanya. Tarikat Qadiriyah Naqsabandiyah ini adalah salah satu jalan buat membukakan diri supaya tercapai arah tujuan tersebut.”
‘Ilahi Anta Maqshuudii Waridloka Mathluubi A’thini Mahabbataka wa Ma’rifataka.’
Dhiya'
Masjid Raja, KT
9 Muharram 1432H
- http://zaidad-diya.blogspot.com/search/label/Tasauf:
No comments:
Post a Comment