Followers

27 June 2014

Pada Doa dan Harapan


-->
Bismillah'hirahmanirahim...

Nukman bin Basyir meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W pernah bersabda:”Doa merupakan satu ibadat, lalu baginda membaca ayat: “Dan berkata Tuhan-Mu: “Berdoalah kepada-Ku...”(Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Huraian:
Doa adalah jambatan seorang hamba untuk menyampaikan keinginannya. Namun hendaknya kita tidak hanya meminta sesuatu yang hanya mencakupi urusan dunia semata, melainkan mencakupi urusan dunia dan akhirat sekaligus sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran yang maksudnya:” "Maka di antara manusia ada yang berdoa, 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia'. dan tiadalah baginya kebahagiaan di akhirat. Dan di antara mereka ada yang berdoa, 'Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.' Mereka itulah orang-orang yang mendapat kebahagiaan dari apa yang mereka usahakan. Dan, Allah sangat cepat perhitungan-Nya." (al- Baqarah : 200-202).


Sebagai seorang Islam doa seumpama isi dan kuku dalam kehidupan kita. Lebih-lebih lagi disaat kita jatuh tersungkur dan lemah dalam sesuatu ujian dan dugaan yang diberikan. Begitu jua dengan soal jodoh kita. sekiranya kita telah atau pun tersukakan kepada seseorang hendaklah kita berdoa agar dirinya dan kita disatukan diatas ikatan ijab dan qabul dibawah penyaksian yang halal dan suci. 






-->
Untuk diri perlu kita ingat kembali dan soroti kembali kadangkala apa yang kita sangka baik itu berkemungkinan tidak baik bagi kita. Sesungguhnya Allah merancang yang terbaik buat kita.  Perkahwinan bukan semata-mata atas dasar CINTA. perlu diingat itu, perkahwinan adalah salah satu daripada pernyempurnaan iman dan juga memerlukan komitmen yang tinggi terhadap pasangan masing-masing. 

-->
Ingatlah hidup kita buka happy ending seperti dalam mana-mana novel stories dan mungkin tidak juga seindah pengakhiran seperti filem-filem cinta... atau mungkin juga penamatnya seperti QAISY dan LAILA, ROMEO AND JULIET, SHAH JEHAN DAN ISTERINYA, MUMTAZ..
Perkahwinan, yang disuruh Allah, adalah lawan bagi amalan zina. Ini disimpulkan setelah diperhati tiap-tiap ayat al-Qur'an yang mengandungi kata ikatan perkahwinan, di mana kata ini sentiasa dituruti kata lawannya, iaitu perzinaan.

NAMUN...jika tidak dijaga dengan sebenar-benarnya berlandaskan syariat islam "ADA CINTA ADA KAHWIN" berkemungkinan besar P.E.R.Z.I.N.A.A.N itu berlaku. Pesan pada diri khususnya dan untuk sahabat yang dikasihi, justeru itu, Jagalah batasan pergaulan kita agar kelakuan kita seiring dengan tuntutan Allah s.w.t...

Dan jangan lupa...berdoalah sentiasa agar jodoh yang ditentukan kita adalah dalam kalangan soleh dan solehah. Kerana doa itu adalah perantaraan terus antara hamba-Nya dan Tuhan Pencipta tanpa terhijab dan akan diangkat ke langit ke tujuh.

Ayuh cuba hayati bait-baik kata ini di ambil dari laman sesawang. 
 
Ya Allah…
Dimanakah ku harus berlabuh…
Saat semua dermaga menutup pintu,
Dan berkata “ ini bukan untukmu…”
“Segara menjauh karna disini bukan tempatmu….!!!”

Ya Allah…
Katakan padaku, dermaga untukku berlabuh…???
Agar ku segera menghela nafas kehidupan yang baru.
Sampai kapan ku harus arungi waktu,..
Ku lelah Menunggu suatu yang tak pasti walau hanya Satu,..

Ya Allah …
Beri aku penerang jalan-Mu
Agar tak tersesat saat ku melaju,..
Kuatkan awak kapalku,
Saat badai menghalangi jalanku

Ya Allah …
Tetaplah disisiku,
Jangan Engkau menjauh dariku…
Karna ku mati tanpa hadir-Mu 
(oleh Rieke-tetaplah disisiku)


Penantian itu indah jika hadir dalam buah kesabaran. Insya'Allah.


28 Syaaban 1435H

No comments:

Post a Comment