Followers

26 March 2012

.....Istikharah Cintaku....

Bismillah'Hirohmani Rohim...
Dengan rasa penuh syukur kehadrat Allah S.w.T serta selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta ke atas keluarga baginda, diizinkan lagi bernafas di bumi yang Esa ini.

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk diri dan hati ini.. aku bersyukur diuji oleh-Mu ya Allah.. rawati dan belailah hatiku yang gundah & kesunyian ini dengan CINTA & kasih sayang-Mu.. anugerahkanlah kekuatan kepadaku untuk terus istiqamah dalam beribadah & mendekati-Mu.. agar di saat aku diuji dengan kesenangan, aku tidak sekali-kali akan melupakan-Mu”.

.......................................................................................................................................................................

Dengan penuh rasa rendah diri, sekeping hati ku serahkan pada pemilik yang abadi Ya Robbi.
" Sesekali tersentak hati ini kerna dalam senyum itu ada sesuatu yang hilang .Pada saat cinta itu hadir alam seakan berbisik sesuatu, membekas disudut hati. Malam itu datang lagi rasa yang sukar sekali untuk ditafsirkan. Malam itu dingin di selangi dengan gerimis membasahi bumi seakan-akan menyampaikan maksud hati yang dirundum resah. Namun ianya hadir dalam ketenangan syukur atas segala kurniaan dari Illahi. Sesekali sunyi malam mengingatkan diri pada satu wajah. Wajah yang begitu asing dalam kotak minda. Wajah itu seakan-akan menembusi seketul daging yang selama ini kujaga dan pagari dengan penuh cermat dari di pauti. Perlukah melepaskan sesuatu walaupun melupakan untuk yang sudah disayangi demi sebuah kebahagiaan buat yang lain. Ya Allah, berat hati ini mengelolakan rasa yang hadir ini. Ya Allah ku mencintai dia kerana-Mu, kerana cinta yang hadir ini adalah anugerah terindah dari-Mu untuk hamba-Mu dan juga amanah untuk ku jagai dan untuk ku semai bila saat Engkau mengizinkan saat lafaz keramat itu bisa ku dengari disaksikan oleh malaikat-Mu. Sungguh waktu itu yang ku nantikan. Saat Engaku menghalalkan buat kami kerana-Mu......Ku pasrahkan diri hanya pada-MU, kerana cinta yang ada hadir bersama-MU. Ku sujud mohon diizinkan untukku menikmati anugerah cinta yang hadir ini dalam kebersamaan-Nya. Hati kecil ku berbicara. Sekilas bayangan hadir, tanpa sedar ada tetes air jernih membasahi kedua pipiku gugur menyentuh bumi. Sukar untuk ditafsirkan saat ini. Segala rasa hadir dari-Nya.
Sungguh besar anugerah cinta yang hadir ini atas aturan-Nya, Dan pertemuan yang membenihkan ikatan rasa kasih dan cinta ini subur disudut hati dengan keimanan. Tiada rasa yang begitu besar dirasakan sebelum ini, sebesar cinta ini . Ia hadir membuahkan kasih menghidupkan sekeping hati dalam Menyuburkan keimanan, membawa kepada dekat kepada Illahi . Cinta yang yang bisa membuatkan ku menangis rindu kepada pemilik Yang Abadi, penuh rasa keinsafan dan penuh rasa kesyukuran. Cinta yang mengerakan sebuah kehidupan dan memberi rasa damai untuk dihayati.
Pada saat rasa itu datang segalanya ku adukan padanya, pada sujud itu, ku menangis mengingatinya. Hanya pada Allah segalanya diluahkan sesungguhnya Dia adalah yang berkuasa keatas diri inj. Dan hati ini adalah milik-Nya.....SEgalanya terluah saat itu. Ku pintal cinta itu dalam sekudus doa dan harapan yang suci moga dipermudahkan jalan itu. Rasa terlalu lemah, hina dan berdosa diri ini kerna terlalu mengingati wajah itu. Namun cinta ini hadir dalam kebersamaan. tidak bisa ditolak. Tiada pertemuan, hanya sekilas mengucap khabar melalui pesanan. Begitu hebat rasa itu. Perlukah ungkapan berpisah demi untuk menjaga sekeping hati ini. Demi untuk meniti hidup dalam mengharap redho dari Illahi dan jika takdir-Nya sudah tertulis Allah pasti menyatukan kembali begitu harapnya.
Ya Allah ampukan ku kadang tidak upaya untuk ku menjaga sekeping hati ini. Jika pertemuan ini membawa kepada keburukan dan menjauhkan dirinya dari-Mu kuatkan ku untuk menerima sebarang kemungkinan, jaukanlah ku dari rasa semu itu. Terlalu kerdil dirasakan diri ini untuk meminta cinta itu. "Begitu bicara hatiku".
Dan dalam kedinginan malam itu ku kembali lagi dalam sujud istikharah cintaku kepada-Nya pemberi rasa cinta ini tenggelam bersama tangisan cinta itu. Terlalu hina rasa disisi-Nya.......................
................Tuhan begitu besar anugerah cinta yang Engkau hadirkan saat ini. Tuhan belum pernah ku berikan cinta yang tulus ini untuk sesiapapun. Ku pagari kemas dengan ayat-ayat cinta-Mu. Bukan sebarangan orang akan ku serahkan cinta ini.Kerana cinta ini adalah hanya untuk seorang yang sudah halal buatku, calon Imanku .Tuhan ku mencintainya kerana cinta-Nya yang dihadirkan untuk-Mu. itu yang mengikat diri ini untuk menberi cinta ini kepadanya...............Lalu ku ingin sekali menyemai cinta ini disisinya. Izikan ku menata sejadah bersamanya menuju menggapai Cinta Agung-MU yang abadi. Tuhan ku mencintainya kerana-Mu dan kerana dia mencintai-MU, dan dia membawa cinta ini munuju kepada cinta-Mu................. .................Tuhan cinta ini hadir dari hati anugerah kurniaan-Mu. Hadirnya dia adalah dengan kasih sayang-Mu pada hamba-Mu. Semoga cinta ini biasa kekal berpanjangan dengan ikatan yang diredhoi-Mu. Hanya pada-Mu tempat ku serahkan segalanya, moga segalanya dalam keredhoaan-Mu............Sesungguhnya daripada-Mu kami datang dan pada-Mu jua tempat akan kami kembali.............
"Tuhan pada saat Engkau mengizinkan hati ini di sentuh bawalah bersama cinta-Mu memenuhi hatinya dan hatiku demi mengharap redho dari-Mu".
zizu-M
5 Jamadilawal 1433 Hijrah

No comments:

Post a Comment